Aktiivinen osallistuminen Nimenhuuto-sivustolla lujittaa yhteistä tekemistä.

8. maaliskuuta, 2014 | Salla Turpeinen | Kaikki artikkelit

Fck-Mammat parantavat maailmaa sählyn lomassa

Pudasjärveläisten perheen­äitien joukkue Fck-Mammat pelaa kaksi kertaa viikossa kuntoilu­mielessä sählyä. Nimenhuuto on mammoilla aktiivisessa käytössä, vaikka toiminta ei olekaan totista vaan pikemminkin iloista kuntoilua.

"Aiemmin toimimme tekstareiden varassa, mutta sitten joku bongasi Nimenhuudon – onneksi! Sen käyttö on helpottanut paljon", kertoo joukkueen yhteys­henkilö Sinikka Hemmilä.

Nimenhuudon käyttö lähti käyntiin poikkeuk­sellisen hyvin. "Meillä ei ollut alku­kankeutta. Kaikki käyttävät nettiä niin hyvin. Se on kiva, kun pika­viestitkin saa nopeasti perille", Hemmilä sanoo.

Mammat käyttävät Nimenhuuto-sivustoa ennen kaikkea treeneihin ilmoittau­tumiseen. Ilmoittautu­neiden määrän tietäminen on tärkeä tieto, sillä kukaan ei halua tulla peli­paikalle turhaan, jos peleihin ei olekaan tarpeeksi osallistujia.

Täälläpäin on pitkät välimatkat. Ei ole kiva ajella kolmea­kymmentä kilometriä turhaan huomatakseen, että sali onkin tyhjä.

Toinen tärkeä asia on se, että erityisesti pienten lasten äideille omaan sählyvuoroon lähteminen voi olla kovan työn takana. Monen pitää järjestää lapsille hoito­paikka pelivuoron ajaksi, eikä hoitajia viitsi kysellä turhaan. "Olemme keskustelleet, että vähän aikaisemmin voisi yrittää ilmoittautua, jotta tietää saadaanko pelit pystyyn. Monien nuorten äitien pitää ehtiä viedä lapsetkin hoitoon."

Fck Mammat pelaa

Irtautumista arjen pyörityksestä.

Treeni-ilmoittautumisen lisäksi Fck-Mammojen Nimenhuuto-sivustolla ilmoitellaan ja keskustellaan nais­joukon tärkeistä tapahtumista kuten syntymäpäivä­juhlista. "Yhteinen pelivuoro ei ole vain pelaamista, vaan sosiaalinen kanssa­käyminen on vähintään yhtä tärkeää. Ja naisia kun ollaan, niin muistetaan tasa­vuodet, valmistumiset, syntymiset ynnä muut. Puhumme paljon, eikä aina niin asiaakaan", Hemmilä hymyilee.

Porukan ikähaitari on 25-55 vuotta. Mukana on niin koti­äitejä, opiskelijoita kuin työssä­käyviä. Osa pelaajista on ehtinyt tulla jo mummoksikin. Onpa vuorolla käynyt myös muutamia äiti-tytär-pareja. Lähes kaikki ovat pudas­järveläisiä.

Pelaaminen on Fck-Mammoille irtautumista arjen pyörityksestä.

"Jutut ovat yhteisiä iästä riippumatta. Puhumme elämän laidasta laitaan huumorilla, sillä hyvä ja hurtti huumorin­taju on ehdoton edellytys kaikille mammoille."

Sählyä ja suopotkupalloa

Mammojen toiminta alkoi yli 10 vuotta sitten jalkapallo­kentän laidalla, jossa äidit olivat seuraamassa lastensa harrastusta. "Koko homman alkamisesta saamme kiittää miestä nimeltä Markku Lehmi­kangas, joka keksi, että mikseivät äiditkin voisi potkia palloa katsomisen sijaan. Aluksi pelasimme jalka­palloa, mutta viime vuosina porukan vähentyessä olemme siirtyneet enemmän sählyyn."

Vaikka naiset eivät harrastakaan kilpailu­mielessä, saattavat he joskus ottaa harjoitus­otteluita esimerkiksi miehiä vastaan.

Joskus on osallistuttu suopotku­pallon MM-kilpailuihinkin – ja kerran sieltä tuli voitto!

"Kun olemme pärjänneet peli­kentillä ja suopotku­pallossa, niin sekin varmaan on sen ansiota, että osaamme pitää sopivissa määrin hauskaa myös kentällä", Hemmilä arvelee.

Mammojen joukkueesta kaikki jäsenet käyvät säännöllisesti Nimenhuuto-sivustolla. Yhteinen huumori näkyy myös siellä. "Ei sivuston käyttö ole ollenkaan vaikeaa. Emme ota tätä turhan vakavasti. Hauskaa pitää olla!"

Fck Mammat