FC Pilkku innostui Nimenhuudosta:
"Kaikki matskut samassa paikassa"

3. tammikuuta, 2014 | Salla Turpeinen | Kaikki artikkelit

FC Pilkku innostui Nimenhuudosta

Juniorijalkapallo­seura FC Pilkun tavoitteena on järjestää vireää ja innova­tiivista toimintaa nuorille futaajille. Toiminnan pyörit­tämisessä oleellisena osana ovat internet ja sosiaalinen media. FC Pilkun 2003 syntyneiden poikien joukkueen toiminta nojaa paljolti Nimenhuuto-palveluun.

Nykyaikainen tapa tiedottaa

"Haluamme pitää pelaajat, vanhemmat ja koko yhteisön ajan tasalla siitä, mitä joukkueen ympärillä tapahtuu. Tämä on nyky­aikainen ja helppo tapa tiedottaa", joukkueen­johtaja Marika Korhonen perustelee Nimenhuudon käyttöä.

Korhosen kertoma lista pilkkulaisten Nimenhuuto-sivuston sisällöstä on hengästyttävä. Käytössä on palvelun perusversio.

Meillä on täällä merkittynä matsit, treenit, talkoot, varain­hankinnat, tapahtumat ja kaikki.

"Olen ladannut sivustollemme myös vakuutus­infot, peli­säännöt ynnä muut tärkeät tiedot. Jos pelaajalle sattuu treeneissä jotain, niin vanhemmat voivat heti täältä katsoa mitä siihen vakuutukseen kuuluikaan ja miten asian kanssa pitää menetellä."

"Olen myös lataillut sivulle esimerkiksi tietoa nuoren urheilijan ravinnosta. Vanhemmat ja valmentajat ovat puolestaan ladanneet sivulle kuvia matseista ja tapahtumista. Niitä on kiva katsella", Korhonen kertoo.

FC Pilkku Kuva: Marika Korhonen

Yhteishengen vahvistaja

Vähempikin netti­sivuston käyttämisessä toki riittäisi, mutta Pilkun aktiivi­toimijat katsovat, että kaiken tiedon on hyvä olla yhdessä paikassa - ja toisaalta sivusto toimii myös yhteis­hengen vahvistajana. Lisäksi pilkkulaiset tuntuvat nauttivan sivuston muokkaamisesta.

"Tykkään hirveästi näprätä tällaisten asioiden kanssa", Korhonen naurahtaa.

Treenit suunnitellaan ilmoittautuneiden perusteella

Valmennuksen ja harjoitus­kertojen suunnittelun kannalta treeneihin ilmoittau­tuminen Nimenhuudon kautta on oleellista. Läsnä­olijoiden tietäminen auttaa suunnittelemaan täsmälliset ja tehokkaat harjoitukset. Myös peleihin pitää tietää tarkasti osallistujien määrä, ja netti­sivustolta joukkueen­johtaja voi tulostaa tiedon nimineen ja lisenssi­numeroineen.

Olemme korostaneet alusta asti, että ilmoittautuminen on tärkeää.

"Silloin treeneistäkin saa eniten irti ja valmentajat voivat vetää hyvin suunniteltuja kokonaisuuksia", Marika Korhonen kuvailee.

FC Pilkun Nimenhuuto-sivustoa käyttävät eniten joukkueen­johto, valmentajat ja pelaajien vanhemmat, mutta myös pelaajilla on omat tunnukset. Pelaajia opetetaan hiljalleen käyttämään palvelua ja ilmoittautumaan tapahtumiin itsekin. Jotkut pojista ovat jo hyvinkin aktiivisia käyttäjiä, toisten kohdalla palvelua käyttävät lähinnä vanhemmat.

Ajansäästäjä

Marika Korhonen on käyttänyt palvelua kolme vuotta. Ensin hän tutustui sivustoon oman pojan pelatessa Laukaan Team LKP:ssä. Heti kun FC Pilkku perustettiin, Marika loi joukkueelle oman Nimenhuuto-sivun.

"Palvelu on käyttäjä­ystävällinen. Vanhemmatkin ovat sanoneet helpoksi. Ennen kaikkea nettipalvelu säästää seura-aktiivien aikaa tiedottamisessa."

Ei tarvitse lähetellä erikseen tekstareita ja sähkö­posteja.

"Kun teen uuden ilmoituksen Nimenhuutoon, voin yhdellä ruksilla laittaa siitä tiedon menemään myös sähköposteihin", Korhonen sanoo.

"Karttalinkkiä olemme myös käyttäneet paljon, varsinkin tapahtumien yhteydessä. Se säästää meidät monilta kysymyksiltä; Missä se paikka nyt olikaan? Paljonko sinne on matkaa?".

Toki nuorten pelaajien vanhemmissa on niitäkin, joilta on kuulunut sora­ääniä nettipalveluun tukeutumisesta. Negatiivinen palaute liittyy usein siihen, jos vanhemmilla ei ole äly­puhelimia tai netin käyttö ei ole tuttua tai päivittäistä.

"Ihmiset saattavat lukea laiskasti sähköpostejaan. Joskus on tullut sanomista, kun ei ole muistettu ilmoittautua harjoituksiin tai tapahtumiin. Mutta me olemme alusta asti korostaneet, että kaikki tämän joukkueen info kulkee Nimenhuudon kautta."

FC Pilkku Kalle Santanen

Tilastot apuna harrastusrumbassa

Korhonen katselee sivustolta välillä myös joukkueensa tilastoja ja yhteen­vetoja. Niistä voi olla apua seuran pyörittämisen perus­rumbassa.

Ei tarvitse lähetellä erikseen tekstareita ja sähkö­posteja.

"Esimerkiksi kunnan avustus­hakemuksiin pitää olla liitettynä harjoituksiin osallistuneiden poikien määrät, ja saan sen tiedon tarkistettua tältä sivustolta."

Laajemmin ajateltuna sivuston käyttämisessä on myös ekologisia ja perheiden harrastamista auttavia ulottuvuuksia. Sivustolla vanhemmat voivat sopia esimerkiksi yhteis­kyydeistä, mistä on iso apu perheiden harrastus­rumbassa.

"Me olemme kokeneet tämän hyväksi ja helpoksi. Olemme saaneet tälle sivustolle laitettua kaiken mitä tarvitsemme", Marika kertoo.