"Voin suunnitella hyvät treenit juuri sille porukalle, joka on tulossa paikalle"

24. tammikuuta, 2014 | Salla Turpeinen | Kaikki artikkelit

Nimenhuudosta tuli valmentajien työkalu

Treeneihin ilmoittautuminen on Nimenhuuto-palvelun ykkös­juttuja. Ilmoittautu­misesta on hyötyä etenkin valmentajille, jotka voivat osallistujien perusteella suunnitella joukkueelleen täsmälliset treenit.

Monessa joukkueessa Nimenhuudosta onkin tullut valmentajille tärkeä apuväline.

"Kyllähän tämä on nimenomaan valmentajien työkalu. On aivan oleellista, tuleeko treeneihin 5 vai 10 vai 15 ukkoa. Sen perusteella suunnitellaan asiat", sanoo Huki Jyväskylän miesten lentopallon joukkueen­johtaja Eero Hartikainen.

"Ilmoittautuminen auttaa siinä, että voin suunnitella hyvät treenit juuri sille porukalle, joka on tulossa paikalle", kertoo puolestaan TorNaisten salibandy­joukkueen valmentaja Jarkko Littman.

Huki Jyväskylän miesten joukkue pelaa lentopalloa miesten ykkös­sarjassa. Nimenhuuto on joukkueen käytössä nyt toista kautta. Sitä ennen joukkue sopi edellisissä treeneissä seuraavia treenejä koskevat asiat. Jos suunnitelmiin tuli muutoksia, niin niistä soitettiin tai viestitettiin puhelimella. Valmentajalle ja yhteys­henkilöille tämä oli usein työlästä.

Sama kuvio on takana TorNaisten joukkueella, joka pelaa salibandya ll-divarissa. Heillä Nimenhuuto on käytössä kolmatta kautta. "Nimenhuuto on nyt meidän yhteys­väline. Saan kaikille tiedon treeneistä ja muista asioista. Jos on mitä tahansa asioita, niin on helppo laittaa sinne", Jarkko Littman toteaa.

TorNaiset Kuva: Eero Ekholm

Minkälaisissa treeneissä ilmoittautuneiden tietäminen sitten erityisesti auttaa?

"Esimerkiksi viisikko-tekemisen harjoit­telemisessa on tärkeää tietää, ketä on mukana. Tai jos suunnitellaan treenit vaikkapa maali­vahteja ajatellen", Littman kertoo.

TorNaisten porukka on sopinut, että treeneihin ilmoit­taudutaan kolme päivää ennen tapahtumaa. Hukin lentopallo­miehet puolestaan ilmoittautuvat seuraavan viikon tapahtumiin aina edellisenä viikon­loppuna.

"Katson ilmoittautuneet yleensä kaksi päivää ennen treenejä ja suunnittelen sen perusteella treenit. Joskus katson tulijat vielä päivääkin ennen", Littman sanoo. "On se tuonut helpotusta. Pystyn yleensä suunnittelemaan treenit ajoissa", valmentaja toteaa.

Alkukankeutta ja aktiivisia käyttäjiä

Nimenhuuto-palvelu toimii parhaiten, kun kaikki joukkueen jäsenet ovat sitoutuneet käyttämään sitä aktiivisesti. Aktiivisuus tarkoittaa sitä, että palvelua käytetään lähes päivittäin kuten esimerkiksi sähkö­postia tai facebookia.

"Alussa oli sitä, että ei muistettu ilmoittautua tai ilmoit­tautuneiden määrä ei pätenytkään treeneissä, mutta ajan myötä tilanne on parantunut paljon, ja nyt asia jo sujuu", Eero Hartikainen sanoo.

"Käyttäjistähän se riippuu, miten se toimii. Me on yritetty terävöittää, että tätä pitää käyttää aktiivisesti, ja kertoa mitkä hyödyt tästä on. Palvelu on käyttäjä­ystävällinen. Vanhemmatkin ovat sanoneet helpoksi."

Ennen kaikkea netti­palvelu säästää seura-aktiivien aikaa tiedot­tamisessa.

Myös TorNaisilla oli palvelun käyttämisessä alku­kankeutta, ja joskus valmentajalle tuli treenien suunnittelussa pettymyksiä. "Kaikki eivät pysty käyttämään palvelua yhtä aktiivisesti. Silti sanon, että Nimenhuuto on tuonut helpotusta kokonaisuuteen ja siitä on hyötyä", Littman toteaa.

Keitä tulossa peleihin?

Treeneihin tulevien pelaajien määrän lisäksi joukkueen­johtajat iloitsevat siitä, että Nimenhuudon listauksesta näkee tarkasti peleihin lähtijät. Se helpottaa kuljetusten ja muiden liikkuvien asioiden järjestämistä. Nimenhuudon käyttäminen on osa sitä järjestel­mällistä koko­naisuutta, mitä sarjassa pelaaminen vaatii.

Kyytien järjestämiset, peli­paikat ja muut systeemit hoituvat Nimenhuudon avulla.

"Pystyn seuraamaan tilannetta paremmin kuin aiemmin puhelin­rumban aikaan", Hartikainen toteaa.

Salibandy­valmentaja on samoilla linjoilla. "Meillä on joukkueen sivulla merkittynä lähtö­ajat peleihin. Tai jos tulee vaikkapa alku­lämmittely­muutoksia, niin voin ilmoittaa niistä. Materiaali­salkkuun olemme laittaneet peleistä klippejä, joita kaikki voivat käydä jälki­käteen katsomassa ja oppimassa."